Högt eller lågt?

Det finns olika idéer om hur man lämpligast bör hantera den förestående energikrisen. Bland de som faktiskt accepterat faktum och inser vad som är på väg att hända verkar den vanligaste ståndpunkten vara en strävan mot ett lågenergisamhälle. Detta är ganska logiskt och det finns goda anledningar att göra det. Personligen håller jag dock inte med. Som jag nämnt tidigare är jag snarare av den rakt motsatta åsikten.

Min vision har sin utgångspunkt i hur jag anser att världen ska se ut. Västvärlden har under det gångna århundradet utnyttjat den fossila energi som finns lagrad i marken för att tillförskansa sig högre levnadsstandard. Med hög levnadsstandard avses inte nödvändigtvis möjligheten att äta kött varje dag, köpa en ny mobiltelefon varje år eller åka på utlandssemestrar. Däremot innebär det tillgång till rent dricksvatten och näringsriktig kost, ett eget uppvärmt hem med goda sanitära möjligheter, fullgod sjukvård, elektricitet och tillgång till säkra och effektiva transportsystem. Med andra ord bekvämligheter som de flesta i västvärlden tar för givet. För mig är det omöjligt att ur ett moraliskt perspektiv sträva efter något annat än en värld där alla har tillgång till dessa bekvämligheter. Frågan är dock vad det innebär ur energisynpunkt.

Den genomsnittliga energiförbrukningen i världen idag är ungefär 74 GJ per person och år. Ett antal miljarder joule är en ganska abstrakt siffra att ta till sig men om man betänker att den genomsnittliga förbrukningen i Sverige är drygt 200 GJ/person och år kan det vara lättare att sätta den i ett sammanhang. I Afrika är motsvarande siffra inte mer än knappt 30 GJ, i USA 300 GJ och i Quatar över smått osannolika 700 GJ. Poängen är alltså att en högst måttlig höjning av levnadsstandarden i världens fattigaste områden, som Asien och Afrika, kommer att leda till förhållandevis stora ökningar i energiförbrukning på grund av dess stora befolkning.

Förespråkarna för lågenergisamhället menar att västvärlden måste sänka sin energiförbrukning drastiskt samtidigt som utvecklingsländerna skall tillåtas öka sin något. Hur stora sänkningar pratar vi då om? I ett tidigare inlägg om möjliga ersättare till de fossila energikällorna tog jag fram tre scenarier där det första motsvarar ett lågenergisamhälle (förbrukningen går mot 40 GJ per capita och år i genomsnitt), det andra ett scenario där energiförbrukningen är densamma som idag per person och år (74 GJ) och ett tredje där den successivt ökar till genomsnittet för OECD-länderna (191 GJ). Har man som mål att den globala energiförbrukningen inte skall öka trots ökande befolkning hamnar man någonstans på en reduktion till 50-55 GJ per person och år. Förespråkarna för lågenergisamhället måste alltså ta fram en plan som placerar oss under denna nivå. 

För att nå nivån för lågenergiscenariot skulle vi i Sverige behöva sänka vår genomsnittliga energikonsumtion med mer än 80 % och länder som USA och Quatar med 90-95 %. Greenpeace förutspår i sin the advanced energy [r]evolution – A sustainable energy outlook for Sweden en minskning av energiförbrukningen med knappt 40 % i deras mest optimistiska framtidsvision. Det enda scenario som är inom räckhåll är med andra ord högenergiscenariot då till och med medelscenariot skulle kräva en minskning på 65 %. Då är ändå Sverige ett av de länder som kanske har bäst förutsättningar att klara en sådan omställning. Om inte ens Greenpeace i sina fantasistudier kan komma fram till en nivå där vi kan garantera jordens befolkning den levnadsstandard vi åtnjuter är de inne på fel spår. Det är inte mindre energi världen behöver, det är mer. Utmaningen ligger inte i att förhindra detta utan att se till att det sker på ett hållbart sett.

Publicerat i effektivisering, energi, foliehatt, Greenpeace, Sverige | Lämna en kommentar

Peak Oil del 11 – Transporter

I skuggan av oljeproduktionstoppen blir det intressant att titta på olika sätt att transportera människor och gods med avseende på energiåtgången. Hur förhåller sig egentligen energiförbrukningen i en vanlig bensindriven personbil till den i en elbil av motsvarande storlek, för att inte tala om energiförbrukningen i ett tåg?

Diagrammet nedan sammanfattar relevanta data för ett antal transportmedel i två staplar. Den första stapen visar energiförbrukningen uttryckt i MJ per 100 personkilometer vilket innebär att siffran kommer att variera med antalet personer som färdas med fordonet. Den andra visar vad detta motsvarar i primärenergi baserat på en effektivitet vid omvandling till elektricitet på 35 %. Poängen med detta är att illustrera att en given energiförbrukning för ett elfordon kräver betydligt mer primärenergi i form av kol, gas eller liknande. Denna ökning är dock inte lika relevant om den elektriska energin kommer ifrån förnyelsebara energikällor som vind- eller vattenkraft eller från någon annan långsiktigt hållbar energikälla.

Tillägg: Om man nu verkligen ska ta hänsyn till primärenergin också för de konventionella drivmedlen borde denna stapel spegla den mängd råolja som går åt för att skapa en viss mängd bensin eller diesel. Vid raffineringen blir ungefär 45 % av en typisk tunna råolja bensin och 25 % blir diesel. Detta är siffror som inte går att justera nämnvärt utan som beror av sammansättningen kolväten som utgör den aktuella oljan. Med andra ord innebär det att 1 J bensin kräver 2,2 J råolja och 1 J diesel 4 J råolja. Jag har dock inte tagit hänsyn till detta utan behandlar de konventionella drivmedlen som primärenergi.Den första raden är avsedd att utgöra någon form av standard, det vill säga en normal bil med genomsnittlig bränsleförbrukning, i detta fall 0,85 liter per 10 km. Vidare ser man hur en fullsatt bil påverkar energiförbrukningen per personkilometer på den nästkommande raden. Sedan följer ett antal varianter på framdrivning av personbilar där metanol och vätgas kan kräva en del förtydliganden. Notera att alla siffror i analysen är ungefärliga värden och att man kan tänka sig alla möjliga kombinationer av bränsleförbrukning och beläggningsgrad. Källa till en stor del av uppgifterna är David MacKays utmärkta bok Sustainable Energy – Without the hot air.

Metanol avser här bruk av metanol i en förbränningsmotor med en effekt motsvarande standardbilens. Bränsleförbrukningen i liter per mil blir något högre på grund av det låga energiinnehållet i metanol i förhållande till bensin. Detta motverkas dock av metanolens höga knackningsbeständighet varpå en metanoldriven motor kan göras betydligt effektivare. I kolumnen primärenergi avses här den energi som går åt för att skapa metanol på ett garanterat hållbart sett, det vill säga från vatten och koldioxid. En effektivitet på 50 % har antagits för produktion av vätgas genom elektolys och 70 % för omvandling av denna till metanol. Man kan också producera metanol från exempelvis biomassa med högre effektivitet (ca 60 % för hela processen) men någon hänsyn har inte tagits till detta.

Anledningen till att metanol och inte det idag dominerande etanol har valts som ett framtida alternativ till fossila bränslen är att det senare i betydande omfattning konkurrerar med produktion av föda. I exempelvis Brasilien hugger man dessutom ner värdefull regnskog för att ersätta den betesmark som konkurreras ut av sockerrörsodlingar avsedda för etanolproduktion. Detta förstör ekosystemet för såväl växter och djur som ursprungsbefolkning. Det finns dock förslag på att utvinna etanol från exempelvis odlingar av alger som inte skall inkräkta på befintliga åkermarker. Ytterligare en anledning till att metanol har valts är att det relativt enkelt kan konverteras till DME som är en fullgod ersättare till diesel. Tillägg: Metanol/DME är ett såpass intressant alternativ till fossila bränslen att jag avser återkomma med ett utförligare inlägg i detta ämne vid ett senare tillfälle.

Den vätgasdrivna bilen får sin energi från en bränslecell som använder väte som bränsle. Exempelvis metanol skulle också kunna användas som bränsle men här har alltså vätgas valts. När det gäller primärenergi antas, liksom för metanolen, att den produceras genom elektrolys av vatten. En effektivitet på 50 % har antagits för processen då den motsvarar det första steget i produktionen av metanol.

Om man bortser från det faktum att ett mycket enkelt och billigt sätt att minska energiförbrukningen, utan att behöva göra några som helst förändringar i vare sig fordonspark eller infrastruktur, är att åka så många som möjligt i bilen ser man att hybridbilar är relativt attraktiva ur primärenergisynpunkt. En ren elbil är självklart det mest energisnåla valet men om den elektriska energi som krävs vid uppladdning kommer ifrån kol, gas eller olja vinner man inte så mycket jämfört med att välja en snål bensin- eller dieselbil. Brytpunkten ligger runt en bränsleförbrukning på 0,45 liter/10 km för bensin. Under denna gräns krävs det mer primärenergi att ladda en elbil jämfört med att köra det bensindrivna alternativet.

De miljövänliga alternativen metanol och vätgas och också de attraktiva sett till ren energiförbrukning men destå sämre om man tittar på den primärenergi som krävs. Vid en första anblick ser vätgasalternativet överlägset ut men då måste man samtidigt ha de infrastrukturförändringar som måste genomföras i åtanke (även om det kanske finns alternativa lösningar till detta inom kort). För att dessa typer av bränslen någonsin skall kunna vara några alternativ krävs ett överflöd av billig och hållbar energi för produktionen av dem. Förutsätter vi dock att detta finns på plats, vilket vi kanske kan, är dock situationen en annan. Framförallt metanol, då detta alternativ inte kräver samma förändringar i den befintliga infrastrukturen som vätgas, är intressant.

Går man vidare och tittar på olika typer av kollektivtrafik blir det tydligt hur otroligt energisnålt det är att åka tillsammans. Kommer dock primärenergin från ändliga och smutsiga energikällor är det exempelvis effektivare att samåka fyra personer i en vanlig bil än att välja spårvagn (förutsatt att denna inte är fullsatt). Om man väljer samma bränslesnåla bensinbil (0,45 l/10 km) som i jämförelsen med elbilar är samåkning med fyra personer i denna lika energieffektivt som att åka tunnelbana. Hur man än vänder och vrider på det är dock ett välfyllt tåg det mest energisnåla alternativet.

Passagerarfartyg och –flyg hör egentligen inte till samma typ av transporter som de övriga men har ändå listats som jämförelse. När det gäller flyg avses interkontinentalt sådant och här har en Boeing 747-400 fått stå modell. Det är ganska intressant att notera att energiförbrukningen per passagerarkilometer är ungefär hälften av standardbilens. Passagerarfartyg är däremot ingen vinnare, men sjöfarten får sin revansch inom fraktsektorn.

När det kommer till godtransport är tabellen något förändrad och avser energiförbrukning per tonkilometer istället. Siffrorna som anges är ungefärliga då typen av gods som transporteras har stor betydelse för resultatet. Utgörs lasten av något med låg massa men stor volym blir energiförbrukningen per ton hög då en lastbil kanske måste lastas lätt av utrymmesskäl.Det är ganska uppenbart att man bör undvika flygplan och lastbilar för godstransporter i den mån det är möjligt. Här hade det varit intressant att se hur en lastbil med elmotor och strömavtagare skulle stå sig i en jämförelse med en förbränningsmotordriven lastbil, men jag har inte lyckats hitta några sådana uppgifter. Tåg har överlägsen energieffektivitet när det gäller landtransporter, även med hänsyn taget till primärenergibehovet. Finns möjlighet är dock tunga lastfartyg ett utomordentligt energisnålt sätt att transportera gods. Fartyg är också de enda fordon där kärnreaktorer är möjliga framdrivningsalternativ, något som kan komma att bli intressant i takt med stigande oljepriser.

Publicerat i elbil, elfordon, energi, etanol, järnväg, kollektivtrafik, metanol, olja, peak oil, transport | Lämna en kommentar

Den mörka sidan av Dubai

Jag läste för några dagar sedan en mycket intressant artikel i The Independent om livet i Dubai. Kapitel IX – Taking on the desert berör det jag tidigare skrivit om bland annat Saudiarabien och landets enorma behov av energi för avsaltning av vatten och subventioner till befolkningen. Samma problematik gäller för Dubai, men då emiratet inte har någon egen olja är man dessutom beroende av sina oljestinna grannars välvilja att betala ut generörsa lån.

Det finns få områden i världen som får mindre regn än Förenade Arabemiraten och dricksvatten kostar mer än olja att producera. Som det ser ut idag har man tydligen bara en veckas färskvattenreserver i Dubai och skulle något störa oljeimporten är det lätt att räkna ut resultatet.

Artikeln belyser mycket annat intressant också, exempelvis att emiratet baseras på ett av statsapparaten accepterat slaveri där fatttiga från Indien, Bangladesh och Afrika tvingas arbeta under fruktansvärda förhållanden. Avskyvärt men mycket läsvärt.

Publicerat i energi, olja, vatten | Lämna en kommentar

Materialintensitet

I ett tidigare inlägg nämnde jag att förnyelsebara energikällor som exempelvis vindkraft är väldigt materialintensiva i förhållande till konventionella kraftverk. Detta beror på att de förnyelsebara energikällorna har låg energidensitet vilket innebär att de måste spridas över en stor yta för att ha möjlighet att leverera erforderliga mängder energi.

En sammanställning av materialintensiteten för olika energislag ges i diagrammet nedan. Siffrorna är genomsnitt från ett antal rapporter sammanställda i denna studie från Argonne National Laboratory. Den första stapeln anger den totala mängden material (stål, betong etc) som krävs per MW för konstruktionen av ett kraftverk för produktion av energi från respektive bränsle. Stapel två anger mängden material i förhållande till den effekt respektive kraftslag kan förväntas leverera med hänsyn taget till dess kapacitetsfaktor. Energislag med hög kapacitetsfaktor gynnas av detta och vice versa, vilket exempelvis de förbättrade värdena för geotermisk energi i relativt till de övriga förnyelsebara alternativen visar.

Man kan notera den stora skillnad som föreligger i materialåtgången mellan de konventionella och de förnyelsebara energikällorna. Tittar man på materialmängd per MWEFF skiljer det en faktor tio eller mer mellan de båda lägren. Detta kompenseras dock av att kolkraft, gas och energi baserat på biomassa kräver stora mängder bränsle. Nästa fråga blir då att ta reda på hur stora mängder det rör sig om.

Världen förbrukar idag ungefär 514 EJ (Exajoule, 1018 J) energi per år. Olja står för 33% av detta, kol för 27%, gas för 21%, biomassa och förbränning av sopor och dylikt för 10% och uran för nästan 6%. Resterande energi kommer från vattenkraft och övriga förnyelsebara energikällor. För att exempelvis producera 33% av 514 EJ krävs 3,7 miljarder ton olja. Motsvarande siffra för kol är ungefär 6,8 miljarder ton (mängden varierar med kolkvalitet). Varje år. En fullt lastad järnvägsvagn av det kraftigare slaget kan lasta över 100 ton kol. Trots detta krävs alltså 68 miljoner vagnslaster för att motsvara efterfrågan.

Skulle däremot hela världens energibehov försörjas av smältsaltreaktorer, som är betydligt mer energieffektiva än konventionella kärnkraftverk, skulle det inte krävas mer än 6600 ton torium. På grund av metallens höga densitet skulle denna mängd inte heller ta särskilt stor plats, bara 565 kubikmeter. Detta kan jämföras med volymen på en olympisk simbassäng som är ungefär 2500 kubikmeter. Hela världens årliga energibehov i en femtedels simbassäng…

Torium finns lite överallt. Det är tre till fyra gånger vanligare än uran i jordskorpan och nästan lika vanligt som bly. Om hela världens energibehov försörjdes med torium och detta utvanns ur vanlig granit, där vi kan anta en genomsnittlig halt av 10 ppm eller 0,001% torium, skulle det behöva brytas 660 miljoner ton granit per år. Oerhört mycket, javisst, men bara en tiondel så mycket som den mängd kol vi bryter redan idag. Vidare finns det gott om toriumresurser i mineraler med betydligt högre koncentrationer än 10 ppm. Poängen med att använda granit som exempel är att det är ett material vi aldrig någonsin kommer kunna göra slut på oavsett hur mycket vi bryter.

Poängen med detta räkneexempel är inte bara att det är oerhörda mängder olja, kol och gas som måste utvinnas och förbrännas för att stilla vårt energibegär. Jag vill dessutom visa att de förnyelsebara alternativen också kräver sitt av naturen även om de inte har något behov av bränsle, något som många förespråkare verkar glömma bort. Sedan finns det säkert olika kombinationer av lösningar som kan vara mer eller mindre effektiva.

Publicerat i energi, förnyelsebar, gas, geotermisk energi, kärnkraft, kolkraft, torium, uran, vattenkraft, vindkraft | Lämna en kommentar

10000 besökare

Sedan starten i augusti förra året har det hunnit bli drygt 80 inlägg och idag hade energibloggen sin tiotusende besökare. Tack så mycket för visat intresse och välkomna åter!

Johan Höglund Åberg

Publicerat i energi | 1 kommentar

Alternativ till gödsel

I en tidigare artikel tog jag upp fosfor som en kritisk råvara som måste tillföras via gödsel i det industrialiserade jordbruket då ämnet är en förutsättning för allt liv. Då en framtida brist på fosfor inte är något som kan avhjälpas med tillskott av energi, som i många andra fall, tog jag upp alternativa lösningar på problemet. Exempelvis en ökad andel ekologiskt jordbruk med större del naturligt gödsel istället för syntetiskt.

Popular Science skriver idag om produkten Forage Boost som med hjälp av en uppsättning mikrober ersätter de mikroorganismer som lakas ur jord som överanvänds. Mikroberna binder kväve i jorden och bryter ned organiskt avfall till näringsämnen vilket leder till en 20 % högre avkastning jämfört med syntestiskt gödsel. Då mikroorganismerna skapar kanaler i jorden har detta dessutom en tendens att minska avrinningen vilket gör att vattenbehovet halveras.

I en av kommentarerna till artikeln informeras det om att produkten testats med goda resultat i exempelvis USA, Mexiko, Kina och Indien på grödor som majs, sojabönor, bomull, vete och ris. Bakom försöken står bland annat ett flertal universitet och det amerikanska jordbruksdepartementet. Produkten är inget som löser alla problem men definitivt något som kan minska, eller till och med eliminera, behovet av syntetiskt gödsel.

Publicerat i energi, gödningsmedel, jordbruk | Lämna en kommentar

”En tredjedel av världens energi kan komma från solen 2060”

IEA släppte igår studien Solar Energy Perspectives där man menar att en tredjedel av världens energibehov skulle kunna mättas av solen år 2060. Då IEA har en tendens att vara konservativa när det kommer till förnyelsebara energikällor misstänker andra bedömare att en högre andel är möjlig.

Om man tar en titt på mitt senaste inlägg om möjliga ersättare till de sinande fossila energikällorna visar det sig att jag i mitt normalscenario också landar på ungefär 30 % solenergi år 2060. Detta är givetvis en ren slump då mina anlyser med all sannolikhet är betydligt mer triviala än IEA:s och faktorer, förutsättningar och antaganden troligtvis är helt annorlunda. Det är dock intressant att jag också kom till slutsatsen att högre nivåer än 30 % borde vara möjligt. 

Publicerat i energi, förnyelsebar, solenergi | Lämna en kommentar

Nyheter

Oavsett om man är intresserad av energifrågor eller inte är det säkert få som missat att ett stort klimatmöte för närvarande hålls i Durban i Sydafrika. Den stora förhoppningen är att fiaskot i Köpenhamn inte skall upprepas men tyvärr är nog sannolikheten stor att så blir fallet. Det troliga resultatet är att man när Kyotoprotokollets giltighet förfaller 2012 inte längre kommer ha någon bindande överenskommelse för världens rika länder att minska sina utsläpp av växthusgaser.

Det är framförallt Japan, Ryssland, Kanada och Australien som valt att ta USA:s sida och förespråka frivilliga mål istället för bindande. Västvärlden vill inte förbinda sig till något om inte utvecklingsländerna med Kina och Indien i spetsen gör detsamma. Dessa i sin tur säger stopp eftersom man anser sig ha samma rättigheter till industriell och ekonomisk utveckling som vi i väst åtnjutigt under de senaste århundradena. Något av ett moment 22.

Samtidigt kommer rapporter om att Storbritannien ställer sig på Kanadas sida när det gäller import av olja baserad på tjärsand till Europa. Tvisten gäller hur man skall räkna utsläppen av koldioxid från oljan där det liggande europeiska förslaget är att den tjärsandsbaserade oljan skall beskattas hårdare. Detta motsätter sig naturligtvis Kanada som stor exportör med en oljereserv vars omfattning är jämförbar med Saudiarabiens. Flera brittiska oljebolag har stora tjärsandsprojekt i Kanada och utövar intensiv lobbying på beslutsfattarna.

Ett annat exempel på detta är stridigheterna kring den skiffergasutvinning som för tillfället äger rum i Storbritannien. När gaspriserna stiger har miljömedvetandet en tendens att sjunka. Detta är en trend som kommer att hålla i sig när tillgången på energi minskar. Samma sak gäller exempelvis exploateringen av Arktis. I takt med att oljepriset stiger kommer de sista hänsynen för miljön att sopas undan och det kommer vara fritt fram trots den känsliga floran och faunan. Detta är för övrigt något som togs upp, tillsammans med andra infallsvinklar, i den mycket upplysande dokumentären Kampen om Arktis som visades på SVT för en tid sedan. Tyvärr finns den inte längre kvar på SVT Play.

På tal om oljepriset håller detta sig krampaktigt fast runt $100/fat trots skuldkris och hot om recession runt om i världen. Det här är ett ganska intressant faktum som gör att situationen skiljer sig en del från läget vid finanskrisen 2008. Det verkar mer eller mindre bekräftat att Saudiarabien behöver ett oljepris på dagens nivåer för att ha råd att ge subventioner åt sin växande befolkning. Revolutionerna och revolutionsförsöken i Nordafrika och Mellanöstern har antagligen fått den totalitära regimen att inse faran med en missnöjd befolkning, vilket leder till direkta påföljder för resten av världen, oljeberoende som den är.

I Storbritannien har GEH, General Electric-Hitachi Nuclear Energy, föreslagit den lilla snabbreaktorn PRISM (Power Reactor Innovative Small Module) som ett sätt för landet att hantera sina 112 ton separerat plutonium från den nu stängda anläggningen i Sellafield. Plutoniumet skulle i sådana fall förbrännas i två steg i reaktorn och ge betydligt mer energi ur det ursprungliga uranet än om det aldrig separerats (vilket exempelvis är fallet i Sverige). Alternativa lösningar är att använda det som bas i MOX-bränsle, vilket var den ursprungliga tanken med Sellafield, eller som fissilt startmaterial i toriumreaktorer. Föga förvånande rasar diverse miljöorganisationer med Greenpeace i spetsen mot förslaget.

I prefektoratet Fukushima är tongångarna annorlunda och man talar nu om ett territorium helt fritt från kärnkraft. Detta skulle innebära att de återstående två reaktorerna i Fukushima Daiichi och de fyra reaktorerna i Fukushima Daini, inga av vilka skadats nämnvärt, avvecklas. Totalt innebär detta ett effektbortfall på mer än 6000 MW, alltså ungefär lika mycket som reaktorerna i Oskarshamn och Ringhals levererar tillsammans. Ett förståeligt beslut med tanke på vad invånarna i området fått utstå men kanske inte det bästa för landet, eller prefektoratet, ur ett energisäkerhetsperspektiv.

En positivare nyhet är att det talas om att Tjeckien och Australien skall utveckla och bygga en prototyp till en LFTR. Detta trots att det i Australien för tillfället är förbjudet att bryta, och i vissa delstater till och med att prospektera efter torium. Det är med andra ord kanske överflödigt att nämna att reaktorn kommer att byggas i Tjeckien.

Trots förbjudet mot torium har en konferens med titeln ”Thorium – A base load power source” hållits i parlamentsbyggnaden i Canberra med landets resurs- och energiminister Martin Ferguson som talare. Möjligen kan infallet ha att göra med att det sedan länge är känt att Australien sitter på världens största toriumresurser. I samband med detta nämns också att det efter Fukushima mer eller mindre blivit en kapplöpning att utveckla toriumteknologi då Ryssland, USA, Indien, Kina, Frankrike och Japan ökat sina ansträngningar inom området.

Publicerat i ekonomi, energi, EU, Fukushima, gas, Greenpeace, kärnkraft, LFTR, MOX, olja, plutonium, politik, Saudiarabien, torium | Lämna en kommentar

Det nordiska kraftsystemet

En ögonblicksbild av det nordiska kraftsystemet visar hur lite det faktiskt blåser ibland. Hela Danmarks samlade vindkraftsproduktion var när denna screenshot togs svindlande 8 MW, vilket motsvarar ungefär full effekt från tre turbiner. För att kompensera för detta eldar man kol och gas motsvarande tre kärnreaktorer och importerar resterande el från Sverige och Norge. Bra? Det är upp till var och en att avgöra.

Publicerat i energi, EU, gas, kolkraft, Sverige, vindkraft | Lämna en kommentar

Energiberoende

Jag tipsade i början av året om sidan energy.publicdata.eu för den som är intresserad av en visuell presentation av energisituationen i Europa. Något intressant går att notera om man tittar på fliken ”Energy Dependency” som visar hur stor andel av de europeiska ländernas energikonsumtion som är beroende av import.

Förvisso är de bakomliggande data för 2008, men läget bör inte ha förändrats nämnvärt. Om man undantar specialfallen Malta, Luxemburg och Cypern, vilka länder är det som ligger sämst till och därmed till störst del är beroende av energiimport? Jo, de så kallade PIIGS-länderna Portugal, Irland, Italien, Grekland och Spanien. En tillfällighet?

Nu har problemen i dessa länder fler och antagligen mer betydelsefulla orsaker än en stor andel importerad energi, men det underlättar givetvis inte. I takt med att energikostnaderna ökar, i synnerhet priset på olja som verkar ha parkerat runt 100$/fat trots hot om utbredd lågkonjunktur, kommer det bli allt svårare för länderna att genomföra de besparingspaket man aviserat.

Tillägg 2013-04-02: Efter de senaste veckornas rapporter om bankkrisen på Cypern kanske det kan vara idé att inte längre undanta landet i diskussionen ovan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Publicerat i ekonomi, energi, EU, kostnader, olja | Lämna en kommentar